Monday, October 19, 2009

Erövrat märke


Jaha, då har jag funderat på vad som egentligen blev fel. Jag kom dåligt förberedd mest för att jag inte hade en färdig setlista som jag kör var gång jag har 5 minuter på scen t ex. Jag satte ihop och timade när jag kom fram och nog kan man göra så... Men inte om man också sovit lite sedan dagen innan, varit på jobbet i sammanlagt 10 timmar och sedan suttit i bilen på väg i 2.5 timmar... Inte jag tydligen. Det var nog på detta jag först och främst förlorade kontakten. Jag hittade inte in i känslan. Energin i mitt framförande var lika med noll. Jag måste också se till att inte bry mig om den enda i lokalen som inte rör på smilgroparna. För precis bredvid scenen satt just en sådan och jag vet att jag tappade ytterligare fotfäste när jag såg damen...

Hon såg faktiskt djävligt skeptisk ut. Men det kanske inte hade att göra med att jag efter intro-rutinen som funkade sådär gick vidare med "Jag har barnasinnet i behåll så till den milda grad att jag varje dag oroar mig för plötslig spädbarnsdöd!", hon kanske inte tog illa vid sig av det utan kanske bara hade en stroke.

Ett stort tack till Elin för övrigt som på ett grundligare sätt förklarade vad folk menar med energi i sammanhanget. Att det inte bara handlar om hur energisk man är utan att det handlar om det som jag delat in i andra kategorier. Attityder o känslor osv.

Jag testade att inleda med en rutin om min tankspriddhet, men det blir ju inte riktigt bra som intro. Jag är ju inte jättetankspridd på scen och det är ingen egenskap som publiken ser... Men den funkar om man redan innan grundat genom att anknyta till publiken på andra sätt före. Min vanliga intro-rutin om skägget vet jag att jag råkade säga att jag tröttnat på och fick ett tips om att jag kört för få gånger för att tröttna på en rutin... Det var inte det jag menade heller. Men jag vill bearbeta om den lite nu. Den Sätter visserligen fokus på något som syns men inledningen i den ger mig lite problem just nu. Men jag körde med den nu senast jag var på ett privat gig. Den gör jobbet.

Jag försökte lägga starkt material mot slutet men jag kanske missbedömde t ex hur folk tolkar min rutin om att jag har barnasinnet i behåll. Om jag bearbetar den ytterligare så kanske jag hittar en annan dråplig vändning eller något som grundar så att min referens till Plötslig spädbarnsdöd inte blir en sådan chock. I vart fall så har jag petat den bakåt i set-listan nu.

Den nya erfarenhet jag erövrat består i att jag skall ha en fast setlista som endast lite varieras inför små-gig på 5 minuter. Jag skall se till att jag kommer utvilad och förberedd. Som vanligt skall jag gå upp med inställningen till själva giget att det spelar ingen roll hur det går. Men jag skall lägga mer fokus på känslorna och attityden till det jag pratar om. Altså.. Energi... Tack Elin igen... Föresten, heter hon Elin?

Resten av det som diskuterades efteråt var pinsamt nog sådant jag redan kunde, vilket gjorde det lite onödigt jobbigt. Men nån gång gör man ju så, blandar bort korten helt, får en näsbränna och lär sig att komma ihåg vad man lärt sig redan.


Men jag har sedan dess också erövrat två märken till... Mitt första privatgig och mitt första gig utan ljudförstärkning.

Det var för en grupp på 25 personer i en liten lokal. Det gick faktiskt bra. Har ingen koll på hur lång tid jag använde men jag körde merparten av mitt aktiva material. Så jag syftar nog på 13-15 minuter ren stand up, med en del snack före samt utfall o infall med publiken. Jag skall ta en liten funderare på vad som gick bra och blev rätt där...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home