Saturday, August 22, 2009

Segstartar lördagen

Idag har jag absolut inga planer. Det räcker med att jag hade en hektisk kväll igår. Idag flyter jag bara med.

Vi hade trott igår att det skulle vara folk på uteserveringen men det kom inte så mycket och på det sätt jag planerat hade jag inte kört in så mycket saker man kunde säga för att visa folk att där händer något. Vi planerade också t ex att köra 20:00, 21:00 och 22:00. Men fick försöka lägga mina korta spotar tio minuter tidigare för att inte krocka med den stora scenen nere på torget.

Så börjar jag med att gå ut till micken 18:30 och annonsera ut att vi kommer köra en lite stand up om 20 minuter. Bara fem minuter senare börjar jag höra rent oväsen ifrån den stora scenen. Det kallas visst soundcheck. Bandet som ska köra 19:00. Det är random twangande ppå elgittar och bas samt lite gnolande i micken.... Men jag tänker att de blir nog färdiga snart. Nej.

När jag börjar vid 19:50 fortsätter de och jag väntar, jag sätter på micken och efter ett par oljud säger jag "Var det där en låt eller soundcheckar ni där nere?". En i min publik om... 4 personer gillade det, men jag hördes inte ner till stora scenen. Så hör jag... "OK, vi kör en random låt", så sätter de igång och spelar en låt som de avbryter. "Det där soundchecket går ju riktigt bra, en dag kanske ni kan spela en låt..".. Hur som helst fem minuter i åtta får jag gå ner till scenen och be dem vara tysta i fem minuter. Problemet var ju att deras ljudanläggning slog allt. Jag hördes helt enkelt inte. De var just färdiga sa man. så jag fick mina minuter och kunde köra min grej.

Egentligen var allt lite av en usräkt också för att säga till förbipasserande att 2/9 så startar en stand up klubb i Värnamo.

Andra settet gick bra att köra tio i nio. Jag fick en liten publik där en kvinna till och med agerade inkastare och stoppade folk för att lyssna. Kul. Det roligaste på hela kvällen har dock varit att prata med folk runt om kring efter framträdandena..

Tredje gången körde jag nog halv tio om jag inte minns fel. Då hade jag bytt strategi. Jag hade skrivit ner ett antal oneliners som jag drog med blocket i handen t o m, det gav en del utdelning bland de förbipasserande. Sedan kom det en grupp som satte sig vid borden ute, bestående av en kvinna som jobbar på hotellet och hennes bekanta. En av dem visade sig vara den kvinna jag pratat med på polisstationen.

På den här gruppen testade jag ett antal oneliners och flöt sedan in i mitt planerade material. Det blev en av de bättre spotarna på kvällen. Så att jag fick verkligen pausa ordentligt för att låta en av tjejerna andas mellan skratten...

När jag drog min Paris Hilton-rutin så hörde jag hur folk som gick förbi skrattade åt vissa av puncharna...

Marknadsföringsmässigt kanske gårdagen inte blev en hit, men erfarenhetsmässigt så kan jag nog tillgodoräkna mig det.

Under kvällen kom ett par killar fram och frågade om jag inte kunde ge scentid till deras kompis. Altså rätt upp och ner... Naw jag föreslog att deras kompis skulle komma och testa stand up på premiären. Kommer han och testar stand up på scenen så kommer hans vänner för att titta.

Jag tror nog den killen kan vara rolig som de beskrev honom. Vill han börja med stand up så ger jag honom allt stöd jag kan ge.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home