Saturday, May 28, 2005

Brukat hund nån gång.

I dag har vi varit på brukshundsklubben i Gislaved med Tuxa. Vi går just nu en kurs där och idag skulle vi träna spår och sök. Spåret lades som så att jag klampade ut i terängen och när jag fått en rejäl bana för hunden så satte jag ner en matskål med gottis. Därefter gick jag en omväg tillbaka så att jag inte skulle korsa någon av de andra hundförarnas spår.
Väl på plats visade det sig att Tuxa är ett riktigt sniffer-verktyg. Hon klarade spåret, men var helt ointresserad av belöningen eftersom det var så varmt. Skulle nog ha ställt en skål med vatten i slutet av spåret.
Vad söket anbelangar så hittade hon leksaken vi gömt ganska fort men när vi kallade in henne så släppte hon den och sprang till oss. Hon har uppenbara problem med simultankapaciteten, det är rena turen att hon inte tuggar tuggummi för då skulle vi inte kunna gå på promenad med henne.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Trevligt! Men vad är det för ras? Vår familj har en finlänsk stövare!

5:21 AM  
Blogger Kadavro said...

Tuxa är en blandras mellan Border Collie och Samojed.

12:35 PM  
Blogger Kadavro said...

Samma sak gäller vår äldre tik, Gilla.

12:35 PM  

Post a Comment

<< Home