Thursday, May 26, 2005

En liten favorit

Bland mina favoriter i ölkällaren finns Chimay. En ale som bryggs av Trappistmunkar. Den finns i tre styrkor varav den blå är den enda jag hittar på systembolaget. De två andra är röd och vit. Jag kommer inte ihåg mer på rak arm än att den röda är den alkoholsvagaste av dem med sina 7%. Den röda Chimay'en har en viss smak av mosad banan vill jag minnas.
Eftersom bryggarna bara använder malt, humle, jäst och vatten i bryggprocessen så smakar Chimay inte alkohol trots att samtliga ligger över 7%. Den blå flaskan ligger på 9%, sisådär, om det var någon som undrade.
Som ni säkert förstår så är detta inget öl man köper enbart för att supa sig full på, det är på tok för dyrt för de dumskallar som ser öl enbart som berusningsmedel. En 33cl flaska landar på nära 30kr, och om den går att finna ute på krogen lär väll priset hamna på hundralappen.
Den blå Chimayen tar jag gärna sent på lördagkvällen. Sitter och luktar en stund. Smuttar lite. smackar förnöjt. Luktar igen. Smuttar osv. Kort sagt så bör det drickas med respeckt och andakt. Det är mycket smak på Chimay så om jag skall dricka något mer alkoholhaltigt så ser jag till att dricka den först så att jag har alla sinnen på helsspänn.
Tyvär kan jag inte beskriva den just nu, för det är några dar sedan jag hade en flaska hemma. Men den är väl värt ett försök om du råkar vara på systemet och vill prova något exklusivt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home