Wednesday, September 24, 2008

Organiserade Ateister -- Onda?

Mitt i beskrivningarna av hur fruktansvärd situationen är för kristna i Indien så vill Elisabeth Sandlund påpeka hur mildt förföljda kristna är i Sverige med texten:

Vi kan sucka över de organiserade ateisternas ihärdiga försök, som är dömda att misslyckas, att portförbjuda religionen från samhällslivet.

Ursäkta? Jag tror inte att erkännande kristna är så oorganiserade. Dessutom så är väl religion något personligt. Och jag är definitivt något som de skulle beskriva som Ateist (Gärna med en rysning kanske?), men organiserad? Nej. Faktum är att bara i det samhälle där jag bor i kan man snabbt konstatera att erkännande Kristna träffas, oftare än erkännande Ateister, under organiserade former.

Hoppas E. Sandlund har läst FN's definition av religionsfrihet. Om jag inte minns fel så står det där att man även skall vara fri att inte ha en religion.

Sedan har jag svårt att förstå varför det politiska maktmedel som togs fram för att lättare få kontroll över Romerska rikets invånare skall anses som svenskt så här 1600-1800 år senare.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=158040

För övrigt vill jag påpeka att situationen för kristna minoriteter är hemsk på många håll i världen, men hur ser det ut för ateister?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home